2007.06.16.
Speedmaster
2007-06-16
SPEEDMASTER
Szöveg: Náray
Fotó: Knap
Custombike magazin 2006- december
A Speedmaster három évvel ezelõtt, egy véletlen folytán indult el a motorrá válás útján. Pelle Zoltán, vagy ahogy a legtöbben ismerik, ÜGÜ, a motor építõje akkoriban Németországban dolgozott tetoválóként és a szomszédos Weigl Cycles egyik kidobásra szánt vázát, egy 80-as Santee-vázat mentett meg az ócskavasteleptõl. „Egyszerûen behozták hozzánk a vázat, hogy kell-e valakinek, mert ha nem, akkor kidobják.”
A kezdetek
Pár hónapra rá sikerült vennie egy váltót, az egész projekt így indult, hiszen ekkortól már tudatosan kezdte gyûjteni az alkatrészeket. „Börzéken, vásárokon szereztem hozzá a kormányt, de a tankot, ami egy 1930-as években gyártott Peugeot-tank, a magyarországi Iron Horses klubtól kaptam, mondhatjuk, hogy ajándékba.”
Az építendõ motor stílusa nem volt kérdéses, mert Zolinak a veterán motorok formavilága az egyik szívügye: „Sok évvel ezelõtt, amikor elkezdtem motorozni, veterán motorokkal kezdtem el foglalkozni, mert kevés pénzem volt, és azokkal legalább lehetett valamit kezdeni, hogy motorozzunk.” A manapság oly divatos retro tehát rányomta a bélyegét az egész motorra, elkezdõdött az alkatrészek gyûjtése. Elsõként a váltót sikerült beszerezni, ami egy gyári Dyna. Majd a kormányt, amit lerövidítettek, és némi hajlítással módosítottak az ívén. Ezen kívül fejjel lefelé szerelték be, Zoli szerint, azért hogy kicsit “kaférészeres” stílust adjon a motornak. A kormányon lévõ kapcsolókat egy szóval jellemezném: minimálisak. A tankon, egy harmincas években gyártott Peugeot-tankon, még az eredeti oroszlános fej és a felirat is látható volt. Átalakítás során egy fordulatszámmérõ került rá, hogy ellensúlyozza a tanksapka okozta aszimmetriát, az egykori váltókarból pedig szivató lett.
Miért húztátok le a HD logót?
Mert ez nem Harley, de egyébként mégis az. Tulajdonképpen van benne Harley-alkatrész, de nem olyan mennyiségben, hogy megérdemelje a Harley-Davidson nevet. Ebben az is szerepet játszik, hogy egy kicsit fricskának szántuk a széria motoroknak. Amolyan Fuck The Factory érzésbõl jött. A W&W Springer villa érdekessége, hogy eredetileg dobfékhez tervezték. Némi átalakítás után egy PM fék került elõre gyári tárcsával, hátul pedig egy gyári Softail-fék kapott helyet. A gumikat is szándékosan úgy választották ki, hogy összhangban legyenek a motor a stílusával. „Nem tartom jó ötletnek, ha retrobike-okra modern gumikat tesznek. Lényeges megjegyezni, hogy a 21”-os elsõ kerék, Avon Speedmaster gumijából ered a motor elnevezése is."
Ahogy a latin mondja: „Nomen est omen” (a név kötelez - szerk.), ezért a Speedmaster sem egy öregesen elpöfögõ, díszes motorkerékpár, a hangja is nagyon kemény. Igen, általában megállnak mellette, sokan megnézik az utcán. De amikor beindítom, sokan megdöbbennek, hogy ennek az ékszernek ilyen brutál hangja van. Ez egyrészt az egyben végzõdõ kipufogónak köszönhetõ, ja, és ne felejtsük el, hogy 1700cm3 Rev Tech blokk hajtja a gépet.
Motorozhatóság?
Nagyon nagyon jó az úttartása, jól lehet vele kanyarodni, 100-nál nyugodtan el tudom engedni a kormányt, ez tapasztalatból mondhatom. Mivel alacsony és jó a súlyelosztása, tényleg nagyon könnyû motor. A karburátor gyári, a fogyasztás minimalizálása érdekében választottuk, így kb. 5-6 liter most a motor fogyasztása.
Részlet-Kérdés
Ügü igazi ötletessége a részletekben rejlik. A lapátból kalapált ülés, a villáskulcsból készült oldalsztender, a fordított kormány, a régies kerékpár-pedálra emlékeztetõ lábtartók, mind-mind a méltán világhírû magyar fifika szüleményei. A láncvédõ egy régi Harley-ról, míg a hátsó lámpa egy még régebbi BMW-rõl származik. Az önindító gömb formájú, külsõ burkolata szintén saját készítésû, ahogy az egyben végzõdõ kipufogó is. A kormányra erõsített boxer és a HD logójának áthúzása a díszítés kicsit bizarr, de annál megnyerõbb elemei, a vadság és a lázadás szimbólumai. A tankon megmaradt az eredeti fényezési stílus – a szárny motívum adott volt –, csak a színeken változtattak, és a saját kezûleg készített olajtartályra is ugyanaz a minta került.
Vissza a feladónak
A motor építése mindössze négy hónapig tartott, de a rengeteg, egyedi, kézi munkának hála, igencsak jó áron sikerült eladni a gépet. A sors furcsa fintora, hogy ugyanaz a Weigl Cycles adott ki harmincezer eurót, több mint nyolcmillió forintot a Speedmaster-ért, amelyik kidobta volna a motor alapjául szolgáló vázat. „Az anyag nem vész el, csak átalakul.”… de még hogy!
Technikai adatok:
- Elsõ kerék: 21”-os kerék Avon Speedmaster gumival
- Hátsó kerék: 4.5”-os felnin
- Springer villa: W&W
- Váz: 80-as Santee-váz
- Blokk: 100 cci Rev Tech
- Váltó: Dyna-váltó
- Lábtartó: saját
- Ülés: saját, szívlapátból kalapálva
- Gyújtás: Twincam
- Hátsó lámpa: régi BMV-rõl
- Oldalsztender: villáskulcsból készült
- Olajtartály: saját
- Kipufogó: saját
- Váltókar: saját
- Fényezés: Sapka
- Építési idõ: négy hónap
Forrás: www.custombike.hu
|